Інклюзивна, корекційна. Сьогодні педагогіка виступає лікувальною й реабілітаційною, відокремлюючись у окремий науковий напрямок. І хоча в головному освітньому законі йому присвячено обмаль уваги, процес цей вже незупинний. Бо є діти, які очікують свого права на освіту і батьки, що живуть надією соціалізувати малечу не з обмеженими – життєвими потребами. В Орджонікідзе те не просто розуміють, це знають.
Більше ніж служба
Психологія, як окрема служба допомоги дітям та батькам, була впроваджена у освітній процес ще на початку 90-х. З громадських засад новаторський напрямок переріс у частину педагогіки, став її невід’ємною складовою. Орджонікідзе пройшло цей шлях од початку, не роками, десятиліттями накопичуючи досвід, який було узагальнено центром психолого-медико-педагогічної консультації. Сьогодні центр є осередком, де на засадах індивідуальної, інклюзивної, розроблено принципи корекційної освіти, де педагогіка й медицина йдуть поряд. Для інших міст області й України це лише мрія, для орджонікідзевців – дійсність. Комплекс дитячого садка №22 (завідуюча Марія Євич) став справжнім психолого-реабілітаційним центром, у якому зосереджено паралельні напрямки – медичний, з повним спектром педіатричних, фізіо-терапевтичних послуг та психолого-медико-педагогічний, з діагностично-консультативною, корекційною допомогою.Допомога у дії
Аби намагання спеціалістів не залишалися на папері, а сподівання батьків особливих дітей в очікуваннях, право на інклюзивну освіту переведено у формат норми, а не винятку. Можна говорити про мережу закладів корекційного напрямку, які працюють за принципом наступності. Їх умовно поділено на дві групи, у полі зору дошкільнята, які потребують допомоги дефектолога, логопеда, педагогічної й профільованої медичної реабілітації.Окремо – інтенсивної педагогічної корекції. Не перший рік за програмами спеціального та інклюзивного навчання працюють шоста й дев’ята школи. Створено єдину ланку: садок, школа, центр.
А в центрі уваги - дитина
В ідеалі ідея інклюзивної освіти проста: дитина з обмеженими функціями здоров’я має навчатися із здоровими дітьми. Але у житті все надто складніше. Саме спеціалісти психологічної служби стикнулися з тим, що обмежені не потреби – можливості дітей з інвалідністю отримувати освіту на рівні з іншими. Проблема, у багатогранності всіх складових, оголила суто морально-етичні питання, однак вказала на реальні кроки. Після системи інтернатної освіти у минулому, корекційні класи у загальноосвітніх закладах стали справжнім проривом, у першу чергу, для пересічних школярів, які навчаються поряд з особливими дітьми. У даному випадку центр виступає партнером, супроводжуючи родину на всіх етапах. Із загальних зусиль батьків та педагогів, зацікавленості та сприяння міської влади, було створено підґрунтя інклюзивної освіти, коли з реалізації ідей можна вже говорити про конкретні результати.Бачити і чути
У центрі переконані, що особливість дітей не у медичних діагнозах, а здатності опановувати інформацію. Тут розроблено методики роботи з дітьми і батьками, усіма спеціалістами, які залучені до системи корекції. Спільна робота базується за такими складовими: первинна консультація, коли ініціатором виступає родина або фахівці; супровід; повторна консультація із залученням профільних спеціалістів. Для отримання результату члени ПМПК беруть постійну участь у засіданнях освітніх консиліумів, використовують інформаційний простір. Головним досягненням є бажання батьків спільно вирішувати проблему. Сьогодні до центру не бояться іти за консультацією, навпаки, самі родини виступають ініціаторами діалогу. Не існує двох сторін проблеми, є партнерство у вирішенні питань дітей. Загальні ж досягнення очевидні: діти з порушеннями розвитку отримують освіту у звичайних школах, вони адаптовані у соціумі, а їхні однолітки набувають значно важливіше: змалечку привчаються бути толерантними до колег по навчанню, які трохи інші на вигляд, але мають такі ж потреби, як і вони — отримати гідну освіту.Коли є що сказати
Те, що центр ПМПК відкритий для батьків, педагогів та медиків – факт. Тут триває робота, а, отже, є чим поділитися з колегами. Тому саме Орджонікідзе було обрано базою для проведення обласного семінару. Спеціалісти ставили за мету розглянути тему «Компетентнісний супровід учасників освітнього процесу дошкільного навчального закладу у форматі діяльності психолого-медико-педагогічної консультації щодо вибору освітнього маршруту та рівня соціалізації майбутніх першокласників.» Діалог було розпочато із загального ознайомлення, розуміння складових центру ПМПК. У медичному корпусі представлено кроки з лікувальної реабілітації: фізіотерапевтичні маніпуляції – масаж, лікувальна фізкультура, спелеопроцедури, фітокімната. Безпосередньо у приміщенні психолого-медико-психологічної консультації мова йшла про основні принципи та засади інклюзивної освіти.- Ми можемо сміливо говорити, що найважливіші питання корекційної освіти, психологічної допомоги піднімаються і розв’язуються саме тут, - зазначила начальник управління освіти Галина Рубаха, - можна лише пишатися командою, котра узагальнила 20-річний досвід діяльності, перевівши у практичну площину.
На цьому аспекті акцентувала увагу Лідія Гавриленко, заступник директора Дніпропетровського обласного методичного психолого-медико-педагогічного центру підкреслюючи, що такі вагомі здобутки були б неможливими без підтримки керівництва міста, яке зацікавлене у розвитку інклюзивної освіти, а виграють від цього діти. Орджонікідзе одне з небагатьох міст області, де функціонують служби раннього втручання, а психолого-медико-психологічна консультація отримала дозвіл на проведення самостійного вивчення стану розвитку дітей з особливими освітніми потребами з наданням адресних рекомендацій.
За словами Галини Рубахи, цей процес триває, розглядається питання подальшого розвитку центру, як оздоровчо-реабілітаційного осередку. А про напрямки
Говорили під час семінару
Зустріч носила характер професійного діалогу, від того підняті на семінарі теми обговорювалися у всіх аспектах проблеми. До розмови було залучено спеціалістів-дефектологів, практичних психологів освітніх закладів, викладачів класів корекційної освіти, лікаря-психіатра центру. Орджонікідзевська команда апелювала висновками практичної діяльності, заснованими на конкретних результатах.
Саме командність роботи відзначалася учасниками семінару, на цьому, визначальному аспекті, наголошувала Галина Чергинець, завідувач ПМПК управління освіти, як на головному чиннику успішності загальних зусиль. А останнє було очевидним для спеціалістів Дніпропетровська, Нікополя, Нікопольського району, Марганця, Томаківки які після теоретичної частини робили відповідні висновки за практичною: Орджонікідзе не лише у пошуку, - в дії. Місто працює за принципами інклюзивної освіти, утверджуючи особливим дітям їхнє право на освіту.