Це велике двунадесяте неперехідне свято. Свято Хрещення Господнього – одне із самих древніх свят християнської Церкви.
Богоявлення відкрило нам велику Божественну тайну Святої Тройці. Тепер кожен, хто охрещується, стає причасником цієї тайни.
Хрещення – це початок відновлення першопочаткового образу Божого в падшій людині. Велика тайна, що звершується в хрещенні, не відразу досягає наш розум. Під час хрещення у воді, джерелі нового життя, людина помирає для гріха і воскресає для Бога. Але щоб дійсно набути цей образ, потрібно працювати над собою все життя.
В пам’ять про те, що Спаситель Своїм Хрещенням освятив воду, в цей день звершується водосвяття: напередодні свята Богоявлення вода освячується в храмах, а в сам день – в річках, або інших місцях, де беруть воду.
Мимоволі напрошується питання: чому ж не раніше? Адже ми зараз хрестимо немовлят по вірі їх восприємників. А баптисти та інші сектанти стверджуючи, що раз Господь хрестився в 30-річному віці, то і всі повинні хреститися в зрілі роки. Але якщо розсудити правильно, то це не так. Господь хрестився для того, щоб показати нам приклад, зразок хрещення і щоб підтвердити свою Божественну природу. Адже якби Ісус Христос хрестився немовлям, то Його ніхто б не прийняв за Сина Божого.
В давнину у євреїв існував звичай аби нікого не поставляти ні на які відповідальні посади до 30-ти років, ніхто молодше 30-ти років не мав права навчати. Тому Господь не приймав хрещення і не виходив на проповідь до 30-річного віку.
Для мене відклалося у пам’яті момент з житія святих одного мученика.
При якомусь римському імператорі проходив банкет - язичницьке свято. У величезному, палаці був басейн, в якому плавали золоті рибки і рідкісні породи птахів. Імператор з гостями лежали за трапезою - їли, пили, веселилися, а поруч крутилися і розважали публіку шути. І ось один з них, щоб потішити гостей, вирішив здійснити карикатуру над таїнством хрещення: «Подивіться, - каже він, - як християни хрестяться, - і стрибнув в одязі в басейн, кажучи:« Охрещаюся в ім'я Отця. Амінь ».
Виліз, знову стрибнув: «І Сина. Амінь ». І втретє виліз і стрибнув: «І Святого Духа. Амінь ». Гості покотилися зо сміху, дивлячись на те, як він стрибав і кривлявся, вони надривали животи від реготу - адже їх розум не був просвічений, їхні голови і серця були затемнені, запаморочені сатанинським невіглаством. Але Господь осміяний бути не може - цей шут вийшов з води рівноапостольним! Після триразового занурення на нього зійшла благодать Духа Святого, і він став проповідувати Євангеліє, викривати присутніх у їх гріхах і пороках. Подумайте, яке чудо створив Господь! В одну мить Він перетворив дух цієї людини: з язичника зробив його праведним християнином! Римський імператор незабаром стратив свого колишнього шута за проповідь Євангелія - він став мучеником.
Що ж нам треба знати про хрещенську святу воду:
Святу Богоявлення передує навечір’я, богослужіння якого схоже з чином навечір’я Різдва (великі царські часи, літургія з вечірньою). В кінці богослужіння звершується перше освячення води. Цей древній обряд християнська традиція тісно пов’язувала з таїнством Євхаристії. Освячена вода, по-грецьки носить назву „АГІАСМА”, тобто „велика святиня”. Водою все омивається і насичується, очищається і зрошується. Але не тільки цим обмежується значення води. Воно і втому, що „Сам Творець всього – Христос – зійшов, як дощ, розлився, як річка, і хрестився в Йордані”.
В день самого свята вода освячується в хрестовидній ополонці – „Йордані”. Біля неї за звичай з льоду роблять хреста висотою до 2 м. Святкову ходу для освячення води на природних водоймах називають „Хресним ходом на Йордан”. Після молитви віруючі омиваються святою водою і беруть її з собою, з вірою в те, що ця вода володіє чудодійною силою.
Чудодійних дій святої води сподобляються лише ті, хто споживає її з живою вірою в обітниці Божі і силу молитви Святої Церкви, ті, які мають чисте і щире бажання змінити життя, покаятися і спастися
Хрещенська вода – це святиня, яка має бути в домі кожного православного християнина. ЇЇ бережно зберігають біля святих ікон. Хрещенська вода, як і Святе Причастя, приймається віруючими тільки натщесерце.
Освячуюча і животворча дія святої води розповсюджується як на тіло і душу людини, так і на всі предмети, які служать для її духовного і тілесного життя. Свята вода гасить полум’я пристрастей. Відганяє злих духів – ось чому окроплюють святою водою домівки і всяку річ, яку освячують.
В Покровському козацькому храмі Української Православної Церкви Київського Патріархату міста Нікополя за адресою вул. Дибенко, 2 (біля енергонадзору) богослужіння у день свята буде звершене за таким розкладом:
18 січня, понеділок – навечір`я богоявлення. ХРЕЩЕНСЬКИЙ СОЧЕЛЬНИК.
8.00 – божественна літургія, після якої буде звершено ВЕЛИКУ вечірню.
10.30 - чин великого освячення води;
14.00 – Всенічне бдіння (Велике Повечір`я з літією, утреня).
19 січня, вівторок– богоявлення, хрещення господа бога і спаса нашого ісуса христа.
8.00 – божественна літургія,
10.30 - чин великого освячення води після її закінчення.
14.00 – вечірня.
Підготував ієродиякон Меркурій (Скороход)
1 комментарий